صفر تا 100 صافکاری آئودی
آئودی یکی از خودروهای وارداتی است و از کیفیت بالا و آپشن های پیشرفته ای برخوردار می باشد. آئودی از خودروهای گران قیمت و لوکس در ایران محسوب می شود و نحوه نگهداری و سلامت آن برای دارندگان این خودرو بسیار با اهمیت است. خرابی بدنه این خودرو بر اثر تصادف یا هر عامل دیگری باعث کاهش قیمت خودرو می شود. صافکاری بهترین روش برای تعمیر و ترمیم خرابی های بدنه می باشد و به دو روش بی رنگ و با رنگ صورت می گیرد. بهترین نوع صافکاری آئودی، صافکاری بدون رنگ یا pdr می باشد و در این روش قسمت های فرورفته خودرو بدون ریزش رنگ به حالت اولیه برمیگردند.
فرآیند صافکاری آئودی بدون رنگ
با تولید تجهیزات جدید و کشف روش های مختلف برای صافکاری خودرو این کار تغییرات بسیاری پیدا کرده است. میله های pdr از تجهیزات بروز برای انجام صافکاری آئودی هستند که در روش صافکاری بدون رنگ استفاده می شوند. میله های pdr برای از بین بردن فرورفتگی و برآمدگی هایی که در اثر تصادف بر روی بدنه ایجاد شده اند کاربرد دارند. در این روش ضربات منظمی به بدنه خودرو وارد می شود و فرورفتگی ها به حالت اولیه خود برمیگردند بدون اینکه رنگ بدنه دچار ریزش شود.
میله های پی دی ار از فولاد ساخته می شوند و قسمت سر آنها حالت زاویه داری دارد. با استفاده از قسمت بالای این میله تمامی فرورفتگی ها ترمیم و تعمیر می شوند. انجام این کار نیاز به تخصص و مهارت کافی دارد. اگر صافکار کارنابلد باشد و دانش کافی در این زمینه نداشته باشد رنگ بدنه خودرو دچار ریزش می شود.
تجهیزات مختلف برای صافکاری آئودی
روش ها و دستگاه هایی که برای صافکاری آئودی استفاده می شوند مختلف هستند اما کاربرد کلی آنها یکسان است. دستگاه مکنده، دستگاه باک، دستگاه نقطه زن، ابزار چسبی تگرگ کش و میله های پی دی ار از انواع تجهیزات مناسب برای صافکاری آئودی هستند. مهم ترین مزیت استفاده از این دستگاه ها سالم ماندن رنگ بدنه خودرو می باشد.
از دیگر مزیت های صافکاری آئودی با استفاده از میله pdr ترمیم قسمت آسیب دیده خودرو بدون نیاز به تعویض آن می باشد. فابریک بودن قطعات خودرو از عوامل مهم در قیمت گذاری آن است و تعویض قطعات اصلی باعث کاهش قیمت آئودی می شوند. در روش صافکاری بدون رنگ نیازی به تعویض قطعه فابریک نبوده و آسیب ها به بهترین شکل ترمیم می شوند.
کاربرد صافکاری آئودی به روش pdr
صافکاری آئودی به روش pdr برای رفع فرورفتگی های کوچک و جزئی کاربرد دارد. برای برطرف کردن فرورفتگی هایی که بر اثر برخورد تگرگ و یا ضربات فیزیکی ایجاد می شوند و همچنین آسیب های جزئی که بر اثر تصادفات خفیف رخ می دهند از روش pdr استفاده می شود. زمانی که قسمتی از بدنه خودرو با استفاده از صافکاری با رنگ تعمیر شده باشد و همچنان نواقصی داشته باشد هم از این روش استفاده می شود.
از موارد مهمی که در کیفیت صافکاری اهمیت زیادی دارد تجربه و مهارت صافکار می باشد. هر چه تخصص صافکار در این زمینه بیشتر باشد صافکاری با کیفیت بیشتری انجام می شود.
روش کار با میله پی دی آر برای انجام صافکاری آئودی
عملکرد کلی میله پی دی آر به صورت یک اهرم می باشد و از دو قسمت تشکیل می شود. قسمت زیرین این اهرم برای اعمال نیرو به تکیه گاه و محل آسیب دیده می باشد. قسمت دسته شکل های مختلفی دارد و با توجه به محل آسیب دیده یکی از انواع آن انتخاب می شود. قسمت سر این میله نیروی لازم را به دسته منتقل می کند و صافکار با ضربات حساب شده باعث بیرون آمدن فرورفتگی ها می شود.
برای انجام این کار از تجهیزات مختلفی مانند، سشوار صنعتی، میله های مختلف پی دی آر، چکش سبک و قالب تنه استفاده می شود. برای انجام آن ابتدا قسمت داخلی بدنه که آسیب دیده گرم می شود و سپس با کمک میله پی دی آر ناهمواری برطرف می گردد. صافکارهایی که تسلط بالایی به انجام این کار دارند بدون گرم کردن قسمت آسیب دیده اقدام به تعمیر آن می کنند.
صافکاری آئودی با رنگ زمانی انجام می شود که آسیب وارد شده به بدنه خودرو بسیار زیاد باشد. در این روش قطعه آسیب دیده تعویض و یا تعمیر می شود و سپس فرایند نقاشی آن آغاز می گردد.