پورشه یکی از خودروهای لوکس و پیشرفته است و به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارد جزو خودروهای مورد علاقه اکثر افراد می باشد. طراحی بدنه این خودرو زیبا بسیار منحصر به فرد بوده و در زمان تصادف آسیب های وارده به آن متفاوت می باشد. صافکاری پورشه فرآیندی بسیار تخصصی است.

صفر تا 100 صافکاری پورشه

به طور کلی صافکاری به فرایندی گفته می شود که در آن قسمت هایی که در بدنه خودرو دچار فرورفتگی شده اند به حالت اولیه خود بر میگردند. به صورت کلی  فرورفتگی هایی که در اثر تصادف به وجود می آیند با صافکاری بدون رنگ و یا با رنگ برطرف می شوند.  انجام این کار مانند دیگر مشاغل به دانش، تجربه و مهارت کافی نیاز دارد. صافکاری خودروهایی که تکنولوژی ساخت پیشرفته ای دارند و طراحی بدنه آنها با سایر خودروها متفاوت است باید توسط فردی کاربلد انجام شود.

پورشه در کشور ما جزو خودروهای بسیار گران قیمت و لوکس محسوب می شود. بدنه این خودرو از آلیاژهایی که حالت ارتجاعی دارند ساخته شده است به همین دلیل زمانی که ضربه ای به آن وارد می شود  نیرویی به سمت خارج هدایت می کند. به دلیل خاصیت ارتجاعی بدنه این خودرو رنگ آن هنگام وارد شدن ضربه دچار ترک و ریزش می شود. انجام صافکاری بدون رنگ در خودروهای پورشه بسیار دشوار بوده و در بعضی مواقع غیر قابل اجرا می باشد.

مجموعه های بزرگ و متخصص در زمینه صافکاری پورشه و خودروهای لوکس اصولا مجهز به تجهیزات پیشرفته هستند. زمانی که بدنه پورشه آسیب می بیند ابتدا میزان خسارت وارد شده آنالیز می شود و سپس یکی از روش های صافکاری انتخاب می گردد.

صافکاری پورشه

برای انجام صافکاری چه نکاتی در نظر گرفته می شوند؟

 با توجه به شدت تصادف و ضربه ای که به بدنه پورشه وارد می شود میزان خسارت و آسیبی که میبیند متفاوت است. در بعضی مواقع ضربه وارد شده به بدنه فقط باعث فرورفتگی می شود و آسیبی به رنگ خودرو نمی رسد. در این مواقع لازم است در انتخاب صافکار بسیار دقت کنید چون کوچکترین اشتباه باعث ریزش رنگ خودرو می شود. صافکاری پورشه نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد و باید فرآیند صافکاری آن با استفاده از تجهیزات مدرن انجام شود.

معرفی روش های مناسب برای صافکاری

همان طور که گفته شد صافکاری پورشه به دو روش صافکاری بدون رنگ و با رنگ انجام می شود. در ادامه شرایط انجام هر کدام از روش ها را عنوان می کنیم.

صافکاری پورشه بدون رنگ

زمانی که آسیب جزئی به بدنه پورشه وارد شده باشد و رنگ خودرو صدمه ندیده باشد از این روش برای صافکاری استفاده می شود. این شیوه صافکاری نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد. قسمت های آسیب دیده بدون رنگ توسط صافکار ترمیم می شوند.  

به صافکاری پورشه بدون رنگ، PDR گفته می شود. در این روش از میله فولادی که دارای سر نازک بوده و فرم خاصی دارد استفاده می شود. برای انجام این کار صافکار با استفاده از یک میله فولادی ضربه های منظمی به بدنه پورشه وارد می کند. صافکاری به روش PDR نیاز به مهارت بالا دارد زیرا هر گونه استفاده از انجام آن ممکن است باعث ریزش رنگ خودرو شود. زمانی که صافکاری پورشه با دقت انجام شود تمامی آسیب های وارد شده به آن به حالت اولیه بر می گردند و نیازی خودرو نیازی به نقاشی ندارد.

صافکاری پورشه با رنگ

از این روش زمانی استفاده می شود که آسیب های وارد شده به بدنه خودرو بسیار جدی باشد. اصولا در مواقعی که فرورفتگی های بخش های مختلف خودرو زیاد بوده و رنگ آن قسمت ها دچار ترک و یا ریزش شده صافکار باید روش صافکاری با رنگ را برای تعمیر و ترمیم خودرو اجرا کند.

در این روش صافکاری پورشه ابتدا با ضربه های پشت سر هم بخش هایی که دچار فرورفتگی شده اند را بیرون می کشد. بعد از این مرحله تمامی قسمت هایی که دچار فرورفتگی شده بودن با مواد شوینده مخصوص اینکار شسته می شوند و بعد بر روی آنها آستر قرار می گیرد. برای یکدست شدن بخش های مختلف خودرو از سمباده استفاده می شود. زمانی که قسمت های آسیب دیده کاملا صاف و یکپارچه شدند رنگ آمیزی آنها آغاز می شود. 

رنگی که برای این کار استفاده می شود باید غلظت مناسبی داشته باشد. بی دقتی در مرحله رنگ آمیزی باعث می شود تا بعد از انجام رنگ کاری و پولیش کاری که مراحل انتهایی صافکاری هستند رنگ قسمت آسیب دیده با سایر قسمت ها متفاوت باشد.