تعمیرگاه کارنج در این مقاله قصد دارد به دلایل خرابی بخاری خودرو بپردازد. با نزدیک شدن فصل تابستان، معمولاً بسیاری از رانندگان کمتر نگران عملکرد سیستم گرمایشی خودرو هستند. آنها تصور می کنند که چون سیستم گرمایشی در سال گذشته و سال های قبل به درستی کار کرده است، امسال نیز بدون مشکل خواهد بود. اما واقعیت این است که زندگی همیشه غیرقابل پیش بینی است و ممکن است بخاری خودرو شما به درستی کار نکند.

با این حال، جای نگرانی وجود ندارد زیرا بخاری خودرو آنقدرها هم که اغلب تصور می شود پیچیده نیست. این سیستم از چند بخش اصلی تشکیل شده است: هسته بخاری ، فن هیتر، سیستم خنک کننده خودرو و کنترل های سیستم تهویه مطبوع (HVAC). مایع خنک کننده داغ وارد هستهبخاری می شود و فن هیتر که توسط کنترل های HVAC تنظیم می گردد، گرما را به داخل کابین می دمد، در حالی که مایع خنک کننده سرد شده به سیستم باز می گردد. اگرچه این سیستم ساده به نظر می رسد، اما ممکن است مشکلات متعددی به وجود آید که باعث شود سیستم گرمایشی به درستی کار نکند.

اکنون بهترین زمان است تا با مشکلات احتمالی آشنا شوید و متوجه شوید که آیا بخاری خودرویتان دچار مشکل شده است یا خیر. تیم کارنج در این مقاله دلایل خرابی سیستم گرمایشی خودرو و روش های رفع آنها را به شما معرفی خواهد کرد.

دلایل اصلی خرابی سیستم گرمایشی خودرو

کارنج - دلایل اصلی خرابی سیستم گرمایشی خودرو
کارنج – دلایل اصلی خرابی سیستم گرمایشی خودرو

دلایل متعددی می توانند باعث خرابی بخاری خودرو شوند. برای تشخیص بهتر مشکل سیستم گرمایشی خودرو، به بررسیآنها می پردازیم.

  • ترموستات معیوب: یکی از شایع ترین دلایل خرابی بخاری خودرو، ترموستات خراب یا معیوب است. اگر ترموستات در حالت باز یا بسته گیر کند، نه تنها سیستم گرمایشی بلکه سیستم خنک کننده موتور نیز دچار مشکل خواهد شد.
  • کمبود مایع ضدیخ یا خنک کننده: کاهش سطح مایع ضدیخ یا خنک کننده باعث می شود که که مایع داغ نتواند به رادیاتور برسد و در نتیجه کابین خودرو سرد باقی می ماند. این مشکل ممکن است به دلیل کار زیاد موتور، داغ شدن بیش از حد یا پر نشدن صحیح مایع خنک کننده رخ دهد.
  • خرابی فن بخاری خودرو: ممکن است مایع خنک کننده داغ به هسته بخاری برسد، اما فن مسئول دمیدن گرما به داخل کابین خراب شده باشد.
  • گرفتگی هسته بخاری: ذرات و آلودگی هایی که وارد سیستم خنک کننده می شوند می توانند هسته بخاری خودرو را مسدود کنند. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که رادیاتور از داخل زنگ زده باشد یا ذرات از رادیاتور عبور کرده و در هسته بخاری گیر کنند.
  • نشتی رادیاتور خودرو: نشتی رادیاتور می تواند مانع رسیدن مایع خنک کننده به هسته بخاری شود و در بدترین حالت به موتور آسیب برساند. جهت بررسی خرابی رادیاتور می توانید مقاله  دلایل خرابی رادیاتور خودرو چیست؟ را مطالعه نمایید.
  • خرابی کنترل های HVAC: به طور ساده، دکمه ها، پیچ ها یا صفحه های لمسی خودرو ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند اتصال کوتاه فرمان فعال شدن سیستم گرمایشی را ارسال نکنند و باعث اختلال در عملکرد سیستم گرمایشی شوند.
  • خرابی سیم کشی یا فیوز سوخته: مشابه خرابی کنترل های HVAC، سیم کشی خودرو نیز ممکن است آسیب دیده یا دچار اتصال کوتاه شده باشد.

تعمیر و نگهداری بخاری خودرو

برای کاهش نگرانی های شما و نشان دادن اینکه تعمیرات خودرویی چقدر می تواند ساده باشد، تعمیرگاه کارنج راهنمای گام به گام تعمیر و نگهداری، چند مورد رایج خرابی مانند ترموستات و بررسی سلامت مایع خنک کننده خودرو را برایتان آماده کرده است. با هم به ادامه مقاله با بررسی خرابی ها می پردازیم. همچنین این مجموعه واقع در تهران آماده ارائه انواع خدمات تعمیر خودرو از جمله بخاری آن به مشتریان عزیز می باشد.

تعمیر تموستات معبوب

کارنج - تعمیر تموستات معبوب - خرابی بخاری خودرو
کارنج – تعمیر تموستات معبوب – خرابی بخاری خودرو

اشکال در ترموستات یکی از دلایل خرابی بخاری خودرو به شمار می رود. برای تعمیر ترموستات معیوب، نیاز است که ترموستات جدید و مایع خنک کننده تهیه شود. انجام تعمیرات خودرو ممکن است همراه با خطرات و کثیفی همراه باشد، بنابراین رعایت نکات ایمنی بسیار اهمیت دارد تا از آسیب دیدن بدن جلوگیری شود. به همین منظور، استفاده از دستکش مکانیکی و عینک ایمنی توصیه می شود. علاوه بر این، برای انجام تعمیرات به وسایلی مانند سطل برای تخلیه مایع، مجموعه آچارها، مایع خنک کننده جدید و ترموستات جدید نیاز خواهید داشت. رعایت این موارد به شما کمک خواهد کرد تا تعمیرات را به شکل ایمن و مؤثری انجام دهید و بخاری خودرو را به وضعیت مطلوب بازگردانید.

مراحل تعمیر ترموستات

  1. اجازه دهید خودرو به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خنک شود.
  2. ترموستات را پیدا کنید؛ معمولاً در پایه رادیاتور، بین هسته و شیلنگ اصلی قرار دارد.
  3. درپوش رادیاتور را بردارید.
  4. برای دسترسی بهتر، قسمت جلوی خودرو را کمی بلند کنید.
  5. زیر رادیاتور سطل قرار دهید و مایع خنک کننده را با جدا کردن شیلنگ تخلیه کنید.
  6. ترموستات را بردارید و با نمونه جدید جایگزین کنید.
  7. شیلنگ را به رادیاتور وصل کنید.
  8. مایع خنک کننده را اضافه کرده و درپوش مخزن را بگذارید.
  9. خودرو را پایین بیاورید و موتور را روشن کنید.
  10. منتظر بمانید تا ببینید آیا گرما شروع به کار می کند یا خیر.
  11. یک تست رانندگی انجام دهید.
  12. سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید تا کاهش نیافته باشد.
  13. در صورت کاهش، مایع را مجدداً پر کنید.

روش رفع کمبود مایع ضدیخ خودرو

دومین عامل رایج در مشکلات گرمایشی خودرو و دلایل خرابی بخاری خودرو، کمبود مایع ضدیخ یا خنک کننده است که خوشبختانه رفع آن نسبت به تعویض ترموستات زمان کمتری می برد. تنها به یک قیف و مایع خنک کننده جدید نیاز دارید.

  1. پس از خنک شدن خودرو، درپوش رادیاتور را بردارید و قیف را در دهانه قرار دهید.
  2. مایع خنک کننده جدید را تا پر شدن مخزن بریزید. ممکن است لازم باشد شیلنگ اصلی مایع خنک کننده را کمی فشار دهید تا هوا خارج شود.
  3. درپوش رادیاتور را سر جای خود بگذارید.
  4. خودرو را روشن کنید و بررسی کنید که آیا گرما شروع به کار کرده است یا خیر.

کارنج در مقالات گذشته خود مانند چرا باید از ضد یخ خودرو استفاده کنیم؟ توضیحات کاملی را درباره مایع ضد یخ ارائه داده است که توصیه میکنیم جهت کسب دانش بیشتر آن را مطالعه نمایید.

در این مقاله با دلایل اصلی خرابی سیستم گرمایشی خودرو و روش های ساده تعمیر آن آشنا شدید. رعایت نکات ایمنی و نگهداری منظم می تواند عمر سیستم گرمایشی خودرو را افزایش دهد و تجربه رانندگی راحت تری برای شما فراهم آورد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up